30 rujna, 2024
O ovrhama, blokadama i zaštićenom računu smo već pisali u prethodnim blogovima. U ovom ćemo se pozabaviti deblokadom računa i koracima koji su potrebni da bi se odradila brzo. Preporuka je da taj težak posao za vas odradi BE-ON, ali savjeti iz ovog bloga pomoći će vam i ako u proces krećete sami.
Naravno, kada ste nekome dužni. Ali nije to samo po sebi dovoljno da vam račun, nekim čudom, završi u blokadi. Blokada računa je oblik prisilne naplate potraživanja, znači da je vjerovnik iscrpio sva rješenja i sada je s vama, dužnikom, zaratio. Prije rata je trebalo pregovarati, a to iz nekog razloga nije uspjelo, ali pregovarat će trebati i da bi se rat završio. Dakle, poruka je, pregovarajte s vjerovnicima tko god oni bili kako ne bi došlo do blokade. Ako se to već dogodilo, pregovarajte kako bi blokada što prije završila.
To je već više tehničko pitanje. Netko od vjerovnika je odlučio pokrenuti prisilnu naplatu, to se može dogoditi aktiviranjem zadužnice koju ste ovjerili, sudskim rješenjem o ovrsi ili putem javnog bilježnika. Ako na računu ima dovoljno sredstava da se vjerovnik naplati, blokada računa može prestati odmah, tj. kada posjetite FINU i odobrite da se sredstva prije zakonskog roka od 60 dana proslijede vjerovniku. Ako nema dovoljno sredstava, račun vam je blokiran dok se vjerovnici ne naplate u cijelosti. Više smo o samom procesu pisali u našem blogu Ovrhe i Blokada računa, da ne ponavljamo previše.
U ovom blogu više ćemo se baviti time kako račun deblokirati odnosno izaći iz blokade.
Koliko brzo ćete se uspjeti deblokirati, najviše ovisi o tome koliko imate vjerovnika. Najjednostavniji je slučaj kada imate jednog vjerovnika i dovoljno sredstava na računu. Za to vam zaista ne treba blog niti vodič, možete odmah prestati čitati…
Još ste tu? Ok, to znači da vam ipak možemo pomoći. Možda savjetom, a možda i više od toga. Ako je vjerovnika više i/ili nemate vlastitih sredstava da bi se dogodio izlazak iz blokade, vi ste jedan od 227.000 građana koji su još uvijek u statistici blokiranih. Znači da vam treba pomoć oko samog procesa, a najčešće i financijska sredstva da bi realizirali deblokadu.
Za sam proces potreban vam je iskusni forenzičar, kada sami krenete čitati očevidnik FINE neće vam baš biti najjasnije kome ste dužni, a još manje koliko. Osim odlaskom u FINU, stanje blokade možete saznati i na servisu e-Blokade koji je dio sustava e-Građani. Više o sustavima e-Blokade i e-Ovrhe možete pročitati u našem blog postu.
Sama deblokada je opet više tehničko pitanje ako ste pronašli sredstva, identificirali kome ste i koliko dužni. Sam proces je nekada zaista dugotrajan, zna se dogoditi da je npr. vjerovnik u stečaju, pa da im dugo treba da povuku instrumente prisilne naplate s FINE, a vi ste dug podmirili.
Sljedeći čest slučaj je da su dugovanja „isknjižena“ što znači da se ne vide u aktivnim ovrhama, ali dug postoji. Znači niste u blokadi, ali vam prijete vjerovnici s neaktivnim ovrhama.
Često se dogodi da podmirite aktivne ovrhe, a onda neaktivne postanu aktivne jer su neaktivni vjerovnici primijetili da vam račun više nije blokiran. Uglavnom, dosta je tajni zanata koje ne stanu u jedan blog.
Da ipak odgovorimo, deblokada sa svim pripremnim radnjama koje uključuju kontaktiranje svih vjerovnika, pregovore, točna stanja duga, podmirenje i povlačenje instrumenata osiguranja s FINE traje od tjedan-dva u iznimno jednostavnim slučajevima do dva-tri mjeseca za prosječne slučajeve. Može trajati i duže kod iznimno kompliciranih situacija.
Neke od važnih koraka smo prethodno već naveli, ali možemo probati redom:
Ako ste mislili da sve to možete sami, naravno da možete, uz uvjet da imate znanja i vlastita sredstva da to odradite, ali čak i u tom slučaju preporučujemo da nam se obratite, pomoći ćemo vam u pregovorima s vjerovnicima. Neke od primjera klijenata kojima smo pomogli možete pročitati na našoj stranici, tamo ćete naći priče stvarnih ljudi koji su imali slične probleme kao i vi.
Ubrzat ćemo ga mi ako nam se obratite. Kako? S većinom vjerovnika na tržištu imamo direktan kontakt, često i zaposlenike koji dugo surađuju s nama tako da ćemo do podataka koji nam trebaju doći vrlo brzo. S vaše strane je potrebna suradnja i brza reakcija ako zatražimo neku dokumentaciju koju ne možemo ishoditi u vaše ime.
Kada prikupimo svu potrebnu dokumentaciju spremni ste za potpis ugovora i deblokadu. Našim sredstvima podmirit ćemo jednokratno obveze prema vjerovnicima u roku 24 sata od potpisa ugovora. Zatim ćemo maltretirati vjerovnike dok se svi ne povuku s FINE.
Znamo da je dobar dio blokiranih došao u tu situaciju zbog nekog razloga, ali nekada se blokada može izbjeći ako pravovremeno reagirate. Pravovremeno znači ne onda kada već prestanete plaćati ratu kredita, račun za karticu ili struju, nego kada vidite da će doći do problema. Izgubili ste posao, pala su vam primanja, promijenili ste poslodavca, uskoro ćete u mirovinu, razboljeli ste se ili se dogodio neki problem u privatnom životu? Kontaktirajte banku, kartičnu kuću, telekom, plinaru, poreznu upravu, HEP i probajte se dogovoriti. Napravite reprogram, ugovorite moratorij, promijenite tarifu, prerežite karticu…
Budite svjesni da kada vas prvi vjerovnik ovrši krenut će i svi drugi, a sve pogodnosti koje ste imali u vašoj banci ćete izgubiti. Nema više minusa po tekućem računu, obročne otplate, kartica, a troškove vezane uz ovrhe bolje da ne nabrajamo. Pripazite i na izvanredne situacije poput nasljeđivanja dugova o kojem smo pisali u još jednom od iskustava naših klijenata. I to je tema za poseban blog, ali recimo samo da se često ne nasljeđuje ne samo imovina nego i dugovi, ali „samo“ do vrijednosti naslijeđene imovine.