Vrijeme čitanja: 2 min
Već nekoliko mjeseci su na snazi pooštrene mjere Hrvatske narodne banke kojima se ograničava kreditiranje potrošača. Prema novim pravilima, građani za istu plaću danas mogu podignuti manji iznos kredita nego prije ljeta, što je već utjecalo na tržište i ponašanje potrošača.
U emisiji HRT-a „Potrošački kod: Kako izbjeći kreditne zamke?“ gostovao je direktor Beona Igor Škrgatić. Tema razgovora bila je kako se nova regulativa odražava na kreditno tržište, te kako građani mogu izbjeći zamke koje sve češće vrebaju u digitalnom okruženju.

Odluka Hrvatske narodne banke o pooštravanju kriterija kreditiranja donesena je s ciljem smanjenja prekomjernog zaduživanja građana i očuvanja financijske stabilnosti. No, u praksi se pokazalo da sada mnogi potrošači, posebice oni s već postojećim kreditima ili nižim prihodima, teže dolaze do novih zajmova ili refinanciranja.
Zbog toga dio građana sve češće traži alternativne izvore financiranja izvan tradicionalnog bankarskog sustava. Na tržištu se ubrzano šire ponude tzv. “brzih” i “instant” online kredita, koje često nude vrlo kratke rokove otplate i visoke kamate. Mnogi od tih oglasa prikrivaju stvarne troškove ili iza njih stoje neovlaštene institucije.
Ove promjene i izazovi ponovno su otvorili pitanje financijske pismenosti građana i važnosti provjeravanja izvora informacija. Mnogi potrošači nisu svjesni svih troškova koje nose kratkoročni krediti, niti rizika koji proizlaze iz suradnje s neovlaštenim davateljima financijskih usluga.
Edukacija, transparentnost i odgovorno postupanje ključni su koraci u jačanju zaštite potrošača. Upravo zato BeOn, kroz svoje aktivnosti i savjetovanja, kontinuirano radi na tome da građanima pruži pouzdane informacije i pomogne im da donesu sigurne financijske odluke.
Nove mjere HNB-a donose stabilnost financijskom sustavu, ali i izazove za građane koji trebaju dodatnu podršku u upravljanju svojim obvezama. U vremenu kada su online prijevare sve češće, oprez, provjera i edukacija ostaju najbolja zaštita od financijskih zamki.